Kariérové poradenství
Kariérové poradenství
Kariérové poradenství vnímáme v souladu s jeho mezinárodním pojetím obsaženým zejména v následujících dokumentech.
Memorandum o celoživotním učení (2000)
European Commission (2000): Memorandum on Lifelong Learning. Commission Staff Working Document. Brussels: Commission of the European Communities
Dostupné verze: EN verze, CZ verze
Překlad citace str. 17
… nový přístup … počítá s poradenstvím jako nepřetržitě dostupnou službou pro všechny, který překonává rozdíl mezi vzdělávacím, profesním a osobním poradenstvím a osloví více občanů. Život a práce ve společnosti založené na znalostech vyžaduje aktivní občany, kteří jsou motivováni k vlastnímu osobnímu a profesnímu rozvoji. To vyžaduje, aby se systémy poskytování poradenských služeb změnily z přístupu na straně nabídky k přístupu na straně poptávky, přičemž do středu zájmu staví potřeby a požadavky jejich uživatelů.
Úkolem poradenských pracovníků je provázet jednotlivce na jejich jedinečné cestě životem, motivovat je, poskytovat relevantní informace a usnadňovat jim rozhodování. To zahrnuje rozvíjení aktivnějšího přístupu – tedy spíše jít za lidmi než prostě čekat, až přijdou žádat o radu – a navazovat na dosažený pokrok. Také sem patří pozitivní akce směřující k zabránění neúspěchům v učení a předčasným odchodům ze vzdělávacích kurzů, popřípadě k nápravě těchto neúspěchů.
Rezoluce posílení politik, systémů a postupů v oblasti poradenství v průběhu života v Evropě (2004)
Council of the European Union (2004): Resolution of the Council and of the Representatives of the Member States Meeting within the Council on Strengthening Policies, Systems and Practices in the Field of Guidance throughout Life in Europe. Resolution No. 8448/04 EDUC 89 SOC 179, Brussels, 18 May, 2004
Dostupné verze: EN verze
Překlad citace str. 1 a 2
Celoživotní poradenství přispívá k dosažení cílů Evropské unie ekonomického rozvoje, efektivity trhu práce a profesní a geografické mobilitě zvýšením účinnosti investic do vzdělávání a odborné přípravy, celoživotního učení a rozvoji lidského kapitálu a pracovní síly. Mezi příklady takových činností patří poskytování informací a rad, poradenství, hodnocení kompetencí, mentoring, advokacie, výuka dovedností řízení vlastní kariéry.
Zlepšení politik a systémů celoživotního poradenství – Používání společných referenčních nástrojů (2005)
CEDEFOP (2005): Improving lifelong guidance policies and systems – Using common reference tools. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg, 2005
Dostupné verze: EN verze
Překlad citace str. 11
Kariérové poradenství si klade za cíl:
-
- umožnit občanům, aby řídili a plánovali své vzdělávací a profesní dráhy v souladu s jejich životními cíli, slaďovali své kompetence a zájmy se vzděláváním, odbornou přípravou a příležitostmi na trhu práce a se samostatnou výdělečnou činností, a tím přispívali ke svému osobnímu naplnění;
- pomáhat vzdělávacím institucím podporovat motivaci žáků, studentů a praktikantů, kteří přebírají odpovědnost za své vlastní učení a stanovují si vlastní cíle pro dosažení svých úspěchů;
- pomáhat podnikům a organizacím, aby měly dobře motivované zaměstnatelné a adaptabilní zaměstnance schopné získat přístup ke vzdělávacím příležitostem a těžit z nich na pracovišti i mimo něj;
- poskytnout tvůrcům politik důležitý prostředek k dosažení široké škály cílů veřejné politiky;
- podporovat místní, regionální, národní a evropské ekonomiky prostřednictvím rozvoje pracovní síly a přizpůsobování se měnícím se ekonomickým požadavkům a sociálním podmínkám;
- napomáhat rozvoji společnosti, ve kterých občané aktivně přispívají k sociálnímu, demokratickému a udržitelnému rozvoji.
Příklady takových činností zahrnují poskytování informací a rad, poradenství, hodnocení kompetencí, mentoring, advokacii, výuku rozhodování a dovednosti v oblasti řízení kariéry. … Definice poradenství vychází z usnesení Rady o posílení politik, systémů a postupů pro celoživotní poradenství (květen 2004).
Rezoluce k lepšímu začlenění celoživotního poradenství do strategií celoživotního učení (2008)
Council of the European Union (2008): Council Resolution on Better Integrating Lifelong Guidance into Lifelong Learning Strategies. Resolution No. 14398/08 EDUC 241 SOC 607, Brussels, 31 October, 2008
Dostupné verze: EN verze, CZ verze
Citace str. 1
… poradenství jako souvislého procesu umožňujícího občanům všech věkových kategorií a v průběhu celého jejich života vymezit své schopnosti, dovednosti a zájmy, rozhodovat se v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a zaměstnání a řídit svou individuální dráhu v oblasti vzdělávání a odborné přípravy, v práci i v jiných oblastech, kde lze získávat a využívat své schopnosti a dovednosti. Poradenství zahrnuje individuální a kolektivní činnosti spočívající v poskytování informací, konzultací, dovednostních profilů, průběžné pomoci, vzdělávání vedoucí k osvojení dovedností nutných k rozhodování o profesní kariéře a jejímu řízení.
ILO’s concept of Career Guidance Policy (2011)
ILO (2011) ILO’s concept of Career Guidance Policy. Prestnation at DWT/CO Budapest, 22 February 2011
Dostupná verze: EN verze
Překlad citace str. 2:
ILO sdílí definici kariérového poradenství OECD jako „služby a činnosti určené na pomoc jednotlivcům jakéhokoli věku a kdykoli během jejich života při rozhodování o volbě vzdělávací dráhy, odborné přípravy a řízení vlastní kariéry jako takové.
Investing in Career Guidance (2021)
Cedefop, European Commission, ETF, ILO, OECD, UNESCO (2021) Investing in career guidance. European Trading Foundation. Available at: https://www.etf.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/investing-career-guidance
Dostupná verze: EN verze
Překlad citace str. 3:
Pojem kariérové poradenství se vztahuje na službu, která pomáhá lidem jakéhokoli věku řídit jejich kariéru a činit smysluplná rozhodnutí týkající se vzdělávání, odborné přípravy a povolání. Pomáhá lidem uvažovat o jejich ambicích, zájmech, kvalifikaci, dovednostech a talentu – a spojit znalosti o tom, kdo jsou, s tím, kým se mohou stát v životě a práci. Jednotlivci, rodiny a komunity se liší v rozsahu, v jakém jsou schopni vizualizovat a plánovat svou budoucnost. Řešení těchto rozdílů a nerovností je důležitou úlohou kariérového poradenství.
Cílem kariérového poradenství je rozvíjet schopnost jednotlivců řídit svou kariéru (známé jako „dovednosti pro řízení kariéry“). Zahrnuje řadu propojených vzdělávacích aktivit, které pomáhají lidem získat přístup ke službám, zdrojům a zkušenostem souvisejícím se zaměstnáním a dalším vzděláváním a odbornou přípravou. Patří mezi ně poskytování: kariérového vzdělávání, kariérových informací, individuálního a skupinového poradenství/poradenství, hodnocení dovedností a psychometrického testování, spolupráce se zaměstnavateli a rozvoj dovedností potřebných pro hledání zaměstnání a samostatnou výdělečnou činnost.
Usnesení o strategickém rámci evropské spopráce v oblasti vzdělávání a odborné přípravy s ohledem na vytvoření Evropského prostoru vzdělávání a další vývoj po jeho dosažení (2021-2023)
Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021-2030) 2021/C 66/01
Dostupné verze: EN verze, CZ verze
Citace z české verze str. 11
Vzhledem k vysokému počtu kariérních změn, kterými by měl průměrný evropský občan projít, v kombinaci se zvýšením věku odchodu do důchodu se celoživotní učení a celoživotní profesní poradenství, včetně informačních činností, stávají nezbytnými předpoklady pro spravedlivou transformaci, neboť úroveň vzdělání a dovedností, včetně dovedností digitálních, jsou na trhu práce i nadále základním faktorem.
Citace z české verze str. 13
Je třeba vynaložit další úsilí k odstranění stávajících překážek a bariér pro všechny druhy vzdělávací mobility a mobility vyučujících, včetně otázek souvisejících s přístupem, poradenstvím, službami pro studenty a uznáváním, a rovněž s ohledem na dopady současných či budoucích omezení v oblasti cestování.
Citace z české verze str. 38
Znovuzahájení strategií celoživotního učení, pokračování v nich a řešení přechodných fází v rámci vzdělávání a odborné přípravy při současném prosazování přechodů k odbornému vzdělávání a přípravě, vysokoškolskému vzdělávání a vzdělávání dospělých, včetně neformálního a informálního učení, přechodů mezi těmito druhy vzdělávání a přechodů ze vzdělávání a odborné přípravy do pracovního procesu za pomoci vysoce kvalitního profesního poradenství.