Diskusní setkání Kvalita v kariérovém poradenství 6. 4. 2018, Plzeň (Info Kariéra)
Organizace dne: 10.00 – 14.00 hod.
1) Kvalita v kariérovém poradenství v ČR a evropském kontextu
2) Kvalita v evropském kontextu– Národní cena kariérového poradenství v ČR a v zahraničí – Petr Chaluš, Euroguidance, DZS
3) Jaké jsou požadavky na kvalitu KP? (facilitovaná diskuse)
4) Výstupy z workshopů kvality KP v ČR
5) Jak měřit kvalitu KP? (facilitovaná diskuse)
6) Vyhodnocení a závěr
Účastníci byli rozděleni pro facilitovanou diskusi do dvou skupin, které pracovaly samostatně a následně výsledky konzultovaly.
Semináře se účastnili zástupci cílových skupin: kariérový poradci: (OSVČ, Západočeská univerzita, Krajský úřad Plzeňského kraje , ÚP, škola – VP), organizace (škola, IVS PK, …), zřizovatel (člen RT KAP, RT MAP) + zástupce ČŠI, Euroguidance, cca 30 účastníků.
Velmi pozitivně byla vnímána možnost diskutovat téma kariérové poradenství, sdílet zkušenosti, předávat informace. Blíže byla diskutována uvedená témata.
Z pohledu klienta
- Potřeba transparentní, komplexní a dostupné služby od profesionála
- Profesionalita = empatie, odbornost (využívá techniky a metody, ale má i informace a zdroje info o trhu práce i o trhu vzdělávání), čitelnost, respekt, bezpečné prostředí
- (Finanční) dostupnost = služba na míru, informace, koučování, vize, seberozvoj i rada, + aby si to klient mohl dovolit
- Cílem (tj. úspěchem) je výsledná „nastartovanost“ klienta = motivovaný, uvědomělý, zmocněný se posunout
Z pohledu poradce
- Možnost profesního seberozvoje a přístupu ke vzdělání (sebezkušenostní rozměr)
- Podmínky pro poradenství = vhodný prostor, čas, ocenění (i finanční)
- Nezávislost (vyhnutí se riziku KP jako náboru), svoboda věnovat se plně klientovi dle jeho potřeb (“služba na míru“)
- Přístup k datům, informacím
- Příslušnost ke komunitě (možnost supervize, sdílení, zpětné vazby…)
- Profesionalita = empatie, respekt
Z pohledu organizace (manažera instituce poskytující KP)
- Zajištění podmínek k dosažení výsledků, efektu, dopadu (měřitelného?)
- Kvalitní zázemí – místo, personál, procesy
- Marketing a PR – definovaná nabídka (služba); do jaké míry je nezávislá na společenské/zřizovatelově objednávce?
- Spolupráce, networking – uvnitř instituce i navenek (sdílení)
- Zdroje na rozvoj KP (finanční) – dotace / poplatek?
Z pohledu zřizovatele organizace
- Prioritizace – sladění ekonomického, společenského a legislativně-politického rámce
- Důvěra vs. kontrola a jejich dopad na efektivitu – očekávání, možnosti, priority, koncepce, strategie
- Potřeba síťování (sdílení standardů, rámců daných příslušnou legislativou)
V tématu kvality kariérového poradenství obecně panuje shoda na potřebách pevnějšího legislativního ukotvení profese kariérového poradce. To by mělo/má poskytnout lepší výchozí pozici pro profesní rozvoj poradců i zajištění dostupnosti služby klientele. Opatření podporuje míru profesionality služby, což je požadavek jak ze strany klienta, tak ze strany poradce (a do jisté míry i organizace).
Otázka měření kvality s sebou nese riziko sklouznutí ke kvantitativním metodám, protože nástroje pro měřitelnost kvality jsou omezené a má subjektivní charakter. Objevila se námitka, že vyšší počty naplněných zakázek (= spokojený klient) jako kritérium kvality je možné akceptovat jen tehdy, jsou-li zajištěné stejné vstupní podmínky u všech zúčastněných subjektů (poradců, organizací). Tím se téma posouvá na vyšší úroveň (zřizovatel, nastavení příslušné politiky).
V diskusi se ukázalo, že všechny čtyři úrovně nejen, že jsou propustné, ale jejich okraje (klient a zřizovatel) se v definici potřeb vzájemně doplňují. Požadavek na profesionální a dostupnou službu vyjadřuje společenskou poptávku, která je (měla by být) výchozím zadáním pro veškeré legislativní rámce mající vliv na prioritizaci a ekonomické podmínky zřizovatelů. Stejně tak souvisí s legislativním ukotvením pozice kariérového poradce, která mj. požaduje nezávislost (směrem ke společenské objednávce, kterou by nemělo být umisťování do prioritně nastavených hospodářských sektorů za každou cenu).